Monday, April 8, 2013

6, 7, 8 april

Zaterdagmorgen hebben we ontbeten op het strand met de pelikanen, de driekleurige reigers, en de steltlopers. En natuurlijk ook de meeuwen. Daarna in tweede versnelling, en we zaten al vlug op de weg. Het was mijn beurt om te rijden, en we gingen van de Salton sea via route 111 naar het zuiden, op 8 naar het oosten langs de Mexicaanse grens Arizona in, 10 weer zuidelijk naar Tucson, en 86 west naar het kampeerterrein.  We zitten nu in het  midden van de Sonora woestijn (op lange na niet zo droog is als de Mojave) en we horen en zien alleen maar vogels: twee soorten duifjes, cactus wrens, en toen we na zonsondergang een rondje kampeerterrein maakten, twee oehoeboeroes. Hier geen treinen en grotewegverkeer! We zijn hier twee jaar geleden ook een paar dagen geweest, maar Henk moest toen even op een vlug zakenreisje. Hij geen kans gehad om rond te kijken.

Zondag zijn we daarom met de losse Prius een paar kilometer verderop naar het Arizona Sonoran Desert Museum geweest, en hebben een gezinspas aangeschaft - je weet wel hoe dat werkt, je kan er allebei een jaar lang  in, en de tweede keer dat je gaat loop je al voor. We gingen dus vanochtend gelijk maar voor de tweede keer ;) Aangezien we de camper hier in de zomerstalling zetten hebben we in de herfst ook nog wel een of twee dagen de kans om bij het museum langs te gaan. Het is een uitstekende plek: we hebben twee roofvogel shows gezien, het ratelslang-en-gilamonster praatje bijgewoond, en kennis gemaakt met de kleine woestijnbeesten. Ik moet toegeven dat het plaatselijke soort stinkdier er erg schattig uitziet! Er is ook een grote kolibriekooi, een paar omheiningen met grotere dieren erin (coyotes, javelina's - een soort woestijnvarken), en een cactustuin - en, tussen haakjes, de cactussen bloemen in april! We zijn een ietsje vroeg, net voordat ze allemaal in bloei uitbarsten, maar er zijn eral  genoeg open met hun papierachtige bloemenpracht dat we ons kunnen voorstellen hoe het eruit ziet als de hele woestijn in bloei staat. Het regent blijkbaar genoeg in de Sonora in de winter dat de woestijn compleet groen, geel, roze enz wordt in de lente.

Wat is er nog meer te vertellen. Even denken. Oja, het waait fiks vandaag, 35-55 km/u met vlagen van 65-75. We begrijpen dit soort wind in New Hampshire, in de winter met sneeuw en in de zomer met regen; maar hier is het met stof en zand. Het was vanochtend redelijk helder maar om een uur of 4 konden we de bergen niet meer zien en de lucht was beige. Nu hadden we net bij Walmart strohoedjes gekocht om lekker in ons eigen schaduwplekje te kunnen lopen, maar ik moest 'm wel de hele tijd goed vasthouden - ik moest er al een paar keer achteraan rennen, maar toen kreeg ik het door... Ik denk dat we ook vanavond maar onder de douche gaan om het stof af te spoelen.

Terwijl we aan het shoppen waren voor de hoedjes hebben we gelijk maar knaagdierafweermiddelen aangeschaft, om in de camper te leggen voor als we weg zijn. Er moet namelijk wel een reden zijn dat er hier op de camping een paartje grote uilen woont... Hopelijk helpt het. Muizen zijn schattig maar toch liever niet in de camper! We hebben ook een grote hoes gekocht, dat wordt lachen woensdag als we die voor het eerst over de camper heen trekken. De kampeerbaas zegt dat de wind minder wordt. Ik hoop het maar!